Wat is een runner’s high?

Wat is een runner’s high?

Ik ken niemand die zich slechter voelt na een training. Ook ik voel me altijd beter en soms zelfs euforisch, maar waar komt dit gevoel vandaan en wat is het? Men noemt het een runner’s high, maar wat is een runner’s high? Het antwoord op die vraag vind je hieronder.

Het fenomeen runner’s high is wetenschappelijk bewezen en uit verschillende onderzoeken blijkt dat hardlopen een bijdrage levert aan het aanmaken van endorfine. Dit is een lichaamseigen stofje dat een bijdrage levert aan de runner’s high. Endorfine is een stof die zorgt voor een natuurlijk verdovend middel, een soort morfine die het lichaam zelf aanmaakt en pijngevoel doet reduceren. Het stofje draagt bij aan pijnreductie en creΓ«ert een geluksgevoel. Het heeft daarom op sommigen mensen een verslavend effect. Bij het eten van suikerrijke en vette producten wordt ook endorfine aangemaakt, maar hardlopen is natuurlijk een gezondere optie.

Maar hoe hard moet je trainen om een runner’s high te ervaren?
Uit onderzoek blijkt dat je aangenaam, maar toch uitdagend moet trainen. Een zeer relaxte training zal een mindere of geen high geven, maar een loopje waarvoor je moet werken wel. Bijvoorbeeld een fijne tempoloop waar je op een prettige manier voor moet werken. Trainingen die te zwaar en door verzuring pijnlijk kunnen zijn, geven ook niet het gewenste runner’s high effect. Het lichaam heeft te veel inspanningspijntjes, die na een training de overhand hebben en het fijne high gevoel doen onderdrukken. Het is dus helemaal niet zo gek dat je niet iedere training een runner’s high ervaart.

Ren jezelf high, maar met mate.
Heb je de high te pakken dan kun je hier dagen na die ene fijne training nog profijt van hebben en minder kans hebben op een neerslachtig gevoel. Echter kan doorslaan in het zoeken naar die runner’s high ook een negatief effect geven en leiden tot overtraindheid en blessures met zich meebrengen. De high zal deze pijnklachten niet meer kunnen onderdrukken en het kan je zelfs een neerslachtig (afkick) gevoel geven omdat je tijdelijk niet die high kunt krijgen en ervaren.

Een runner’s high kunnen we dus allemaal ervaren, op ons eigen niveau. Maar blijf ondanks de kans op een fijne runner’s high verstandig lopen. Iedere run met een pijnvrij lichaam is er eentje en zal ook zonder high zeker een fijn gevoel geven.

*foto is gemaakt na het finishen van de Berenloop halve marathon. Blij, moe en zeer voldaan.Β 

Laat een berichtje achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*