Hardlopen met hooikoorts? Lees eerst deze do’s and don’ts!

Hardlopen met hooikoorts? Lees eerst deze do’s and don’ts!

Hardlopen met Hooikoorts, is dat verantwoord? Ik heb zelf geen last van hooikoorts, maar ik ken genoeg hardlopers die hier wel last van hebben en in de komende weken/maanden hier ook erg last van gaan krijgen. Daarom, voor alle hardlopers met hooikoorst, lees deze do’s and don’ts!

Het belangrijkste natuurlijk is, mag je überhaupt hardlopen met hooikoorts? Ja dat mag zeker, maar tot op zekere hoogte. Bedenk voordat je gaat hardlopen eerst goed of je last van hooikoorts hebt en hoe erg. Onderstaande klachten tijdens het hooikoortsseizoen kunnen duiden op de aanwezigheid van hooikoorts. Ik ben echter geen dokter, dus mochten er twijfels ontstaan over je gezondheid en de te leveren inspanning neem dan eerst contact op met je huisarts.

Symptomen hooikoorts:

  • Loopneus en/of verstopte neus
  • Niesbuien
  • Tranende ogen
  • Benauwdheid
  • Vermoeidheid
  • Kriebelhoest
  • Slecht slapen
  • Hoofdpijn

Heb je tijdens het hooikoortsseizoen last van bovenstaande klachten, dan bestaat er dus een kans dat je last van hooikoorts hebt. Onderstaande tips kunnen je wellicht helpen om hardlopen met hooikoorts zo aangenaam mogelijk te maken!

Don’ts:

  • Inspanning leveren bij koorts en een drukkend hoofd. Bij koorts het hardlopen niet eens proberen, vroeg naar bed en uitzieken!
  • Te veel van je lichaam vragen bij benauwdheid. Zuurstof heb je juist nodig voor het leveren van een goede prestatie. Stel bij benauwdheid de training even uit.
  • Kom zo min mogelijk aan je neus en ogen en helemaal wanneer je handen bezweet zijn. Pollen blijven plakken en je brengt ze juist op plekken waar je ze niet wil hebben.
  • Je strikt aan je schema blijven houden. Laat het los tijdens mindere dagen. Rust is dan even de beste training. Benieuwd waarom rust de beste training is, lees je hier.
  • Buiten inspanning leveren als het pollenniveau (erg) hoog is. De loopband kan op die dagen dus een goed alternatief zijn.
  • In de ochtend hardlopen tijdens een (erg) hoog pollenniveau. In de ochtend zijn er vaak meer pollen in de lucht dan in de avond.
  • Roken en/of meeroken. Dit versterkt de hooikoortsklachten.

Do’s:

  • Luisteren naar het lichaam! Wees eerlijk tegenover jezelf en neem rust als dit nodig is.
  • Houd radio, tv en internet in de gaten over de laatste hooikoortsberichten. Via hooikoortsradar.nlweeronline.nl kun je heel goed volgen hoe hoog het pollenniveau in jouw regio is.
  • Trek frisse kleding aan. Pollen blijven plakken aan de kleding. Als het pollenniveau laag is kan je kleding alsnog voor klachten zorgen.
  • Kies bewust je loopomgeving. In de stad zul je minder last hebben van pollen dan op het platteland.
  • Een keer binnen inspanning leveren als het pollenniveau hoog is en als je je verder fit voelt. De intervaltraining een keer toepassen op een loopband.
  • Loop hard in of na een regenbui! Na een bui is de lucht schoon en een schone lucht loopt fijner. Lopen in de regen is in de lente en zomer niet meer zo koud, dus een prima oplossing.

Hardlopen met hooikoorts kan dus prima, maar vergt wat aanpassingen! Blijf goed luisteren naar je lichaam en neem contact op met je huisarts als je toch nog twijfels hebt over je gezondheid tijdens het hooikoortsseizoen.

Ik heb dus geen last van hooikoorts en weet niet hoe het is en voelt om hard te lopen met hooikoorts. Mocht er een do of een don’t ontbreken dan hoor ik dit graag! Laat dan even een reactie achter of stuur een mailtje naar info@runninggirls.nl.

Succes!

 

Laat een berichtje achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*