Yoga voor hardlopers, nuttig of onzin?

Yoga voor hardlopers, nuttig of onzin?

Yoga voor hardlopers, nuttig of onzin? Op die vraag ga ik vandaag proberen antwoord te geven en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Sinds drie weken doe ik 10 à 15 minuten per dag een aantal yogaoefeningen en ik begin het al een beetje te merken. Ik sta minder stijf op en mijn kuiten zijn minder gespannen. Mijn handen komen nog lang niet bij de grond, maar het begin is er. Maar is yoga voor een hardloper, nou echt een meerwaarde?

Naast al dat hardlopen is het verstandig om een andere sport erbij te doen. Bijvoorbeeld lichte krachttraining, fietsen of zwemmen. Door één van deze sporten naast het hardlopen te doen train je extra je beenspieren en je core. Dat yoga ook in het rijtje thuis hoort als mogelijke extra sport naast het hardlopen daar sta ik helemaal achter. Tijdens een yogales werk je aan je flexibiliteit, corespieren en beenspieren, waardoor de kans op blessures afneemt en de hardloopprestatie toeneemt.

Naast het trainen en versterken van je spieren, ligt tijdens yoga de focus op de ademhaling. Iets wat ook tijdens het hardlopen goed is om bewust van te zijn. Een goede rustige ademhaling zorgt voor een goede bloedsomloop en brengt daardoor zuurstof naar de spieren. Controle krijgen over je ademhaling kan de hartslag naar beneden halen en de loopprestatie daardoor verbeteren. Het controleren van de ademhaling dat je tijdens yoga leert, kun je dus goed toepassen tijdens het hardlopen om zo je loopprestatie te verbeteren.

Dus op de vraag of yoga voor hardlopers, nuttig of onzin is? Mij helpt het, dus voor mij is het zeker een meerwaarde en het helpt mij om mijn hardloopprestatie te verbeteren. Ik vind het dus nuttig! Je hoeft echt niet direct te beginnen met 5x in de week 45 minuten, om de dag een paar oefeningen kan al helpen. Ik doe bijvoorbeeld iedere dag via youtube 10 à 15 minuten aan yoga (bijvoorbeeld Yoga With Adriene) en ik merk al verschil! Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Is yoga nuttig of onzin voor hardlopers? Laat een reactie achter of stuur een berichtje!

Namaste,

Kelly

One Comment

  1. Ik vind het niks; het is mij te traag en niet actief genoeg (ondanks al het zweet van de inspanning)……maar het is zeker goed voor je. Het staat ook nog steeds op mijn lijstje om op te pakken; helaas de moed daar nog niet voor gevonden.

Laat een berichtje achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*