Last van blaren? Voorkomen is beter dan genezen!

Last van blaren? Voorkomen is beter dan genezen!

Ik heb ze zelf regelmatig, blaren! Soms heb ik geen idee waar ze vandaan komen, uit het niets een pijnlijke plek en extra vervelend als ze bij kilometer drie van de tien al opduiken. Maar wat kun je hier nou tegen doen?

Waarom krijg je een blaar?
Blaren worden voornamelijk veroorzaakt door wrijving. Wrijving tussen je huid en bijvoorbeeld je sokken. Door de wrijving produceert je lichaam vocht en hoopt het op op de plaatsen waar de wrijving zit. Ook de stand van je voeten, slechte pasvorm van je schoenen, nieuwe schoenen, te grote sokken en aanpassing van training kan extra wrijving veroorzaken.

Een verse blaar en nu?
Heb je er niet al te veel last van, tape de blaar rondom af om de druk te verzachten en laat de blaar gewoon met rust. Je huid dient als schoon beschermlaagje en lost de blaar vanzelf weer op. Is de blaar erg gevoelig dan kun je het volgende doen:

  • Pak een naald + steriel gaasje.
  • Ga schoon en voorzichtig te werk om ontstekingen te voorkomen was daarom je handen en steriliseer de naald.
  • Prik de blaar voorzichtig door en druk met het steriele gaasje voorzichtig het vocht uit de blaar.
  • Maak de blaar goed schoon en plak de blaar goed af om infectie te voorkomen.
  • Verschoon de pleister of het verband regelmatig.

Let op! Blijf steriel werken om ontstekingen te voorkomen of blijf er gewoon van af.

Voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?
Om wrijving en dus een blaar te voorkomen kun je op een aantal dingen letten.

  • Loop je nieuwe schoenen voorzichtig in om je voeten aan verandering van wrijving en drukpunten te laten wennen.
  • Zorg voor goed zittende schoenen, niet te klein maar ook zeker niet te groot. Voel je bij het passen al een vervelende drukpunt pas dan nog even door.
  • Koop goed zittende sokken zodat deze niet om je voeten schuiven.
  • Voorkom drukpunten zoals bijvoorbeeld: dikke naden van sokken en zooltjes die schuiven in je schoenen.
  • Houd je voeten zo droog mogelijk, een vochtige huid is extra gevoelig voor blaren.
  • Synthetische sokken kunnen helpen om je (zweet) voeten droger te houden.

Niet echt een smakelijk onderwerp, maar iets waar elke loper wel eens last van heeft.

Hoe voorkom jij blaren?

4 Comments

  1. Pingback: Review: Adidas Ultraboost ST! - Running Girls

  2. Ik kreeg afgelopen vrijdag tijdens een 10 km event voor het eerst last van blaren, gelukkig had ik toen maar 2 km meer te gaan. De oorzaak was me wel duidelijk: nieuwe steunzolen, die ik nog maar tot 7 km had “ingelopen”. Als het nog es voorvalt kan ik ze nog wat laten bijsnijden, maar misschien loop ik mijn volgende rondje voor de zekerheid toch met een pleister.

  3. Pingback: Inpaklijstje! Welke hardloopspullen moet je echt niet vergeten. - Running Girls

  4. Pingback: Inpaklijstje vakantie! Welke hardloopspullen moet je echt niet vergeten. - Running Girls

Laat een berichtje achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*